Základy dýchania na flaute

Krásny deň želám všetkým čitateľom. Dnes si predstavíme základné mechanizmy správneho dýchania na flaute. Určite ste sa už stretli s nejedným vyjadrením, že pri hraní na flaute dýchame do “bránice”, alebo do “brucha”. Pravda je niekde uprostred, ale ja sa veľmi s týmito dvoma definíciami nestotožňujem, pretože nie sú ani z polovice trefné. Bez čoho nemôžeme žiť? Dýchať? No predsa bez pľúc. A tak je to aj pri hraní na flaute. Takže na otázku Vám teda pravdivo odpoviem. Čím dýchame pri hraní na flaute? Pľúcami.

Takže prvú zodpovedanú otázku by sme už mali. Aby som bola konkrétnejšia, popíšeme si celý proces dýchania:

NÁDYCH

  1. Nadychujeme sa ústami, nie nosom. Pri nádychu dávame pozor, aby sme nedvíhali plecia. Len podotknem, že dvíhanie pliec pri nádychu je veľkým zlozvykom u mnohých ľudí. Plecia sa nepodieľajú pri procese dýchania, preto by sme mali mať pocit, že plecia “oddychujú”, alebo sú “zvesené” na hrudnom koši, jadre tela.
  2. Otvorený krk – Aby sa nám vzduch dostal ľahko cez dýchaciu sústavu, krk, hrdlo musíme mať uvoľnené. Ja si často pri nádychu predstavím, že zívam a vtedy sa mi hrdlo pekne rozšíri. Alebo si môžme predstaviť taktiež otvorenie hrdla pod samohláskou “a”.
  3. Teraz prichádza tá najdôležitejšia časť. Keď sa pľúca naplnia vzduchom, automaticky sa ich objem zväčší a tým sa hrudný kôš a rebrá rozšíria vonku do strán.Bránica je taktiež tlačená smerom nadol a tlačí na brušné svaly. Bránica je vlastne sval, ktorý oddeľuje hrudný kôš od brušnej dutiny a pri hraní na flaute je veľmi dôležitý. Pľúca môžme pri menších študentoch prirovnať k balónu. Keď balón nafúkneme, automaticky sa zväčšuje. Ak z balóna vzduch vypúšťame, scvrkuje sa. A presne takto fungujú pľúca.
  4. Pri nádychu si uvedomujme, ako sa nám rebrá rozširujú do všetkých strán; obzvlášť by sme mali cítiť tlak rozťahujúcich sa pľúc aj v strede chrbtice. A teraz si môžme predstaviť bránicu ako takú membránu, alebo jednoducho sval v tvare “U”, ktorý spolu s pľúcami ide nižšie a nižšie, smerom k zemi a v tomto štádiu sú naše brušné svaly plne aktívne. Tento proces nadychovania môžme žiakom vysvetliť aj na princípe harmoniky, akordeóna. Pri tom všetkom nezabúdajme na zvesené, uvoľnené plecia.

VÝDYCH

  1. Pri výdychu si predstavme, že vzduch nám pomaly a kontinuálne vychádza zo stredu tela. Pre lepšie pochopenie môžme počas výdychu nasucho čo najdlhšie hovoriť spoluhlásku “S” – alebo môžme napodobovať napríklad hada. Ide o to, aby bol výdych neprerušovaný, jednoliaty a po celý čas udržiavaný rovnakou intenzitou.
  2. “Stred tela” vieme vypátrať veľmi ľahko. Keď sa smejete, kašlete alebo kycháte, zapájate do toho aj bránicu – t. j. stred tela. Pri týchto úkonoch ju cítite úplne prirodzene. A z tohto miesta by mal prúdiť aj výdych pri hraní. Rovnako si výdych môžme predstaviť ako zubnú pastu, ktorá je z tuby pomaly vytláčaná rukami zdola úplne nahor.
  3. Logicky nám vyplýva, že pri výdychu sa pľúca zmenšujú a bránica automaticky smeruje naspäť nahor do “normálnej” alebo teda pasívnej polohy; rovnako aj brušné svaly, chrbtové svaly a svaly hrudníka.
  4. Nezabúdajme, na koncoch fráz, kedy nám už dochádza dych, je dobré zatlačiť bránicu a zaktivizovať brušné svaly, aby sme vydržali čo najdlhšie, ale hlavne aby nám neklesla intonácia.

Všetky úkony, ktoré som vymenovala pri nadychovaní robíme súčasne a v jeden moment. Nadýchneme sa ústami, pľúca sa pekne rozšíria, a zároveň cítime, ako sa nám svaly hrudníka a chrbtice rozšírili spolu s pľúcami a v rovnakom čase je bránica tlačená rozširovaním pľúc smerom nadol. Naopak pri vydychovaní sa nám všetky mechanizmy spolu vracajú na “pôvodné miesto”. Správne dýchanie si vyžaduje aj dobrý postoj tela pri hraní, preto by sme mali stáť stabilne na oboch nohách.

CVIČENIA NA ZÁVER

  1. Stojíme rozkročení, dlaňami sa opierame o obidve kolená, tak, že sme predklonení. Pomaly začneme dýchať a hneď vidíme, ako sa nám pri nádychu rozťahuje chrbát. Skúste si tento pocit zapájania chrbtových svalov pri nádychu zapamätať a aplikovať ho počas hrania. Zopárkrát sa nadýchneme a vydýchneme.
  2. Sedíme na stoličke, predkloníme sa, hlavu máme takmer pri kolenách a ruky máme zvesené pri chodidlách. V takejto pozícii dýchame. Tiež tu môžme pekne vidieť, ako nám svaly chrbta pekne pracujú pri dýchaní. Taktiež zopakujeme viackrát nádych a výdych.

Verím, že sa Vám článok páčil, a ak by ste mali nejaké otázky, neváhajte ma kontaktovať, rada odpoviem.

Krásny zvyšok dňa !

Lucka

lucia_vercimakov

Ahojte, vítam Vás na mojom Blogu - Svet podľa Lucy. Veľmi ma teší, že ste sem zavítali a dúfam, že sa tu na chvíľu zdržíte.

Odporúčané články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.